19 septiembre, 2024
A Universidade de Santiago de Compostela (USC) entregou este xoves os premios á introdución da perspectiva de xénero, que alcanzan a súa décimo quinta edición. Estes galardóns teñen como obxectivo promover a igualdade no ámbito universitario a través da docencia e a investigación, recoñecendo proxectos que incorporan a perspectiva de xénero.
A cerimonia, que se celebrou no Salón Nobre de Fonseca, foi presidida polo reitor da USC, Antonio López. Durante a súa intervención, López destacou a importancia de integrar esta perspectiva en todos os ámbitos do coñecemento, sinalando que «ao mellor nós non podemos cambiar o mundo, pero podemos formar as persoas que van cambialo», facendo referencia ás palabras de Paulo Freire.
Os premios divídense en dúas categorías: docencia e investigación. Na categoría de docencia, o primeiro premio foi outorgado ao proxecto «Cartografía sociopedagóxica e corporalidade dende o feminismo», desenvolvido por Lorena Añón e Jorge García. Este traballo buscou incorporar a perspectiva de xénero no estudo da materia de Socioloxía da Educación, a través da creación de 35 cartografías que tamén teñen en conta outras variables como a clase social, a etnia, a identidade ou orientación sexual, entre outras. O obxectivo, segundo explicaron, é cuestionar o papel do sistema educativo na sociedade e fomentar a acción transformadora. «A educación é unha ferramenta política para transformar a sociedade», afirmou García.
Na categoría de investigación, o primeiro premio foi para o traballo «A circunstancia agravante de aleivosía doméstica: a súa aplicación xurisprudencial ás mulleres vítimas mortais da violencia de xénero», da profesora de Dereito Penal Natalia Pérez Rivas. Este estudo aborda a aplicación da agravante de aleivosía doméstica nos casos de violencia de xénero en mulleres maiores de 65 anos, un grupo especialmente vulnerable. Pérez Rivas destacou que a aleivosía implica un ataque inesperado nun contexto de confianza, o que dificulta a defensa da vítima. O estudo propón unha reinterpretación desta agravante dende unha perspectiva de xénero e idade, subliñando a importancia de asegurar a correcta aplicación das normas penais neste tipo de delitos.
Outros recoñecementos na categoría de docencia incluíron o segundo premio para Patricia Alonso polo seu proxecto «A educación ten faciana de muller», que visibiliza o papel de mestras e educadoras esquecidas, e o terceiro para Enrique Latorre co seu traballo «Memorias feministas e LGTBIQ+ en movemento», centrado na revisión das narrativas históricas que excluíron as mulleres e as identidades disidentes.
Na categoría de investigación, o segundo premio foi para «Consuelo González Ramos e a formación agraria feminina no primeiro terzo do século XX», de Damián Copena e María Gómez Martín, que recupera o legado dunha pioneira na formación agraria para mulleres. O terceiro premio foi para «Accións para a igualdade de xénero no ámbito CTEM», de María Encina Calvo e Irene Epifanio, que aborda a fenda de xénero nas disciplinas científicas.
Durante o acto, Sonia Esperanza Rodríguez, delegada do reitor para a Igualdade da USC, agradeceu a implicación de todas as persoas participantes, mentres que a segunda tenente de alcaldesa de Santiago, Míriam Louzao, e a directora xeral de Promoción de Igualdade da Xunta, María Quintiana Pérez, subliñaron a necesidade de continuar traballando para cambiar as estruturas sociais e avanzar en igualdade.